vineri, 10 decembrie 2010

Vlad Plahotniuc, între ieri şi azi… sau « Oamenii buni nu ajung în politică »



Proaspăt deputat, numărul 2 pe lista PD, milionar, Vlad Plahotniuc rămâne totuşi o enigmă pentru mulţi. El însuşi recunoaşte că rarele ieşiri în faţa presei şi lipsa sa de pe ecranele tv au şi alimentat toate zvonurile şi bârfele care circulă.
Dacă astăzi Plahotniuc rămâne a fi “omul-fantomă” pentru majoritatea cetăţenilor, în 2009, atunci când nu ieşise încă în faţa publicului şi nu se lansase în politică, acesta era un necunoscut şi pentru liderii politici, care astăzi îi sunt prieteni.

Liderul Partidului Democrat Marian Lupu, pe atunci membru al fracţiunii comuniştilor şi ministru al Economiei îl acuza public pe omul de afaceri Vladimir Plahotniuc că ar fi aplicat scheme “frauduloase” de monopolizare a importului de “carne, produse din carne şi peşte”. Atunci Marian Lupu spunea că nu cunoaşte mare lucru. “Nu cunosc detalii. Am spus câteva nume de familie încă în campania electorală. Cred că modele de monopolizare sunt încă multe şi mai multe persoane, care au fost antrenate in formarea unor asemenea scheme privind peşte, carne şi altele, care au fost, au început să fie lichidate prin intermediul Ministerului Economiei”, spunea  Marian Lupu.
Igor Dodon, fost ministru al Economiei cunoştea un pic mai mult despre « controversatul om de afaceri »: “De auzit despre Plahotniuc desigur că am auzit. Cu ce se ocupă... din câte cunosc, are ceva afaceri în domeniul hotelier. Personal nu-l cunosc.”, spre deosebire de Vadim Misin, deputat PCRM, care zicea:  “Numele l-am mai auzit, dar cum arată acest om nu am idee.”
Încă pe atunci, mai mulţi politicieni aveau anumite infromaţii potrivit cărora businessmanul avea afaceri în domeniul petrolier. Oleg Reidman, fost consilier prezidenţial pe probleme economice spunea: “Eu cunosc un om de afaceri pe nume Vladimir Plahotniuc, dar nu sunt adevarate acuzaţiile lui Lupu. Eu am asistat la discutarea deciziilor Guvernului de reglementare a importului şi exportului, ştiu care erau argumentele, ştiu că decizia s-a luat la cererea Ministerului Agriculturii în legatură cu scăderea producerii de carne în ţară. Eu ştiu că Plahotniuc se ocupă cu businessul petrolier.” Şi Mark Tkaciuk, fost consilier prezidential pe probleme politice îl îndreptăţea pe omul de afaceri, exclamând: “Nu este adevărat! Eu sunt cel care am monopolizat carnea, peştele, energia electrica şi, mai recent, grânele... Eu cred că trebuie să încetăm cu toate aceste insinuări, care au devenit un fel de folclor politic. Pentru toate acuzaţiile, indiferent în adresa cui sunt lansate, trebuie să se ducă responsabilitate. Eu nu ştiu cu ce se ocupă domnul Plahotniuc, dar ştiu că atunci când se lansează astfel de acuzaţii atunci respectivul nu are nicio legatură cu acestea. Judec după mine, soţia mea când citeşte despre “activităţile” mele, păi mă întreabă unde-s banii?!”
Despre funcţia pe care o deţine în cadrul Petrom Moldova, politicienii cunoşteau şi atunci, aşa cum Vladimir Turcan, deputat PCRM, spune: “Eu am auzit de aşa un om de afaceri din ţară. Dacă nu greşesc, el este proprietar la Petrom. Detalii nu ştiu”, iar Serafim Urechean, liderul AMN, fost primar al capitalei menţionează: “Pe domnul Plahotniuc îl cunosc pentru că venea pe la primarie când avea unele probleme, dar nu sunt informat ce face. Eu ştiu că el se preocupă de Petrom şi îl cheamă Vladimir ”.
Acum însă, cei aflaţi la guvernare cunosc mai multe lucruri despre omul de afaceri. Liderii partidului pe listele căruia a intrat în parlament îl consideră un bun prieten (al lor personal, dar şi al partidului). Dumitru Diacov spunea, la un moement dat că PDM chiar insistă şi îl roagă pe Vlad Plahotniuc să se înscrie în lista electorală, cu siguranţă îi vor găsi un loc de frunte. Iată că a ajuns să fie numărul 2 pe lista PD.
Chiar şi preşedinţii PL şi PLDM s-au conformat cu prezenţa lui Plahotniuc în cadrul negocierilor, ca să nu mai vorbim de liderul PCRM, Vladimir Voronin, despre care presa scrie că ar fi fost apropiat de Plahotniuc, utilizând în călătoriile şi deplasările sale avionul privat al omului de afaceri.
Oamenii se schimbă. Părerile se schimbă. La fel şi componenţa Parlamentului. Dacă mai ieri Vlad Plahotniuc nega o posibilă implicare în politică, astăzi din « controversatul om de afaceri » s-a transformat într-un politician cu greutate. Să fie oare adevărat că, aşa cum spunea şi dânsul într-o emisiune televizată, « oamenii buni nu ajung în politică » ?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu